MEE locatie in de buurt
foto ingang Centraal station Utrecht

NS start proef Hulpkaart voor kwetsbare reizigers

Sommige mensen kunnen door te veel prikkels of stress even geen woorden vinden om uit te leggen wat er aan de hand is en wat zij nodig hebben. Voor omstanders is dan onduidelijk hoe zij het beste kunnen helpen.
De Hulpkaart biedt uitkomst. Het is een klein opvouwbaar kaartje, waarop staat  wat mensen het wel of juist beter niet kunnen doen om die persoon te helpen. Kwetsbare reizigers kunnen door het tonen van de Hulpkaart laten zien wat zij nodig hebben en op die manier de juiste ondersteuning krijgen.
De NS is begin juni op Utrecht Centraal een proef gestart met deze Hulpkaart.

Training voor NS-medewerkers

NS start het initiatief voor de proef in samenwerking met Steunpunt GGZ, VNG en MEE. MEE organiseerde ter voorbereiding meerdere bijeenkomsten voor NS-medewerkers van Veiligheid & Service. De collega’s kregen meer informatie over de Hulpkaart en er werd hen handelingsperspectieven geboden over hoe om te gaan met mensen die afwijkend, opvallend of onbegrepen gedrag vertonen.

Nienke Postma, Manager Operatie van Veiligheid & Service NS, zegt hierover: ‘’Mijn collega’s van Veiligheid & Service kunnen kwetsbare reizigers nu nog beter ondersteunen tijdens hun reis. Dit is een mooie ontwikkeling, aangezien wij iedereen graag verwelkomen in de trein en op het station.’’

Uitleg Hulpkaart en niet-zichtbare beperking

Naast uitleg over de Hulpkaart is er ook aandacht voor het herkennen van en omgaan met kwetsbare reizigers. Dat kan bijvoorbeeld gaan om mensen met lichte dementie, verslavingsproblematiek,  niet-aangeboren hersenletsel, een licht verstandelijke beperking of psychische aandoening.

Geraldine de Visser, coördinator trainingen MEE: ‘’In de training worden uiteenlopende niet-zichtbare oorzaken van onbegrepen gedrag besproken, denk aan een niet-zichtbare beperking, zoals autisme of hersenletsel. Aan de hand van het verhaal van een ervaringsdeskundige en door het doen van verschillende ervaringsoefeningen krijgen de medewerkers handvatten voor het omgaan met onbegrepen gedrag.’’

Ook graag een Hulpkaart?

Een paar dagen per week zal er een ervaringsdeskundige van Steunpunt GGZ op het station aanwezig zijn om een Hulpkaart op te stellen voor mensen die hier interesse in hebben.

‘’De Hulpkaart ondersteunt kwetsbare mensen in wat zij zelf kunnen doen wanneer zij in een situatie komen waarin ze niet kunnen uitleggen wat er aan de hand is. Onze ervaringsdeskundigen herkennen dit gedrag en helpen omstanders die met onbegrepen gedrag te maken krijgen. Daarnaast helpen wij kwetsbare mensen op weg in het dagelijks leven’’, zegt Dineke Smit, Directeur Steunpunt GGZ.

Bron: nieuws.ns.nl

Meer informatie over de gratis Hulpkaart vind je op www.hulpkaart.nl
Scroll to top